Mohammed (12 år) og hans 10-årige søster Hanin er blandt de adskillige syriske børn, hvis barnetilværelse blev alt andet end tryg og normal efter borgerkrigens udbrud.
Da familien flygtede til Libanon, måtte søskendeparret forlade almindelig skolegang. Dog, trods de udfordrende omstændigheder, forblev Mohammed og Hanins stærke lyst til at lære intakt.
“Det var svært for os at blive tilmeldt en almindelig skole i Libanon, men vi ville helst ikke undvære undervisning. Vi ville lykkes med skole,” fortæller Mohammed til en medarbejder fra ADRA Syrien.
Børnene tilpassede sig deres nye miljø, og med opbakning fra forældrene forsøgte de sig med online-selvstudier. Selvom søskendeparret ikke manglede gejst og engagement, blev det alligevel en kamp for dem konsekvent at holde rytmen med studietimer. De savnede den faste struktur, en skole normalt tilbyder.
Da deres mor indså vigtigheden af, at de to i fremtiden skulle kunne tage en uddannelse, besluttede forældrene at vende tilbage til Syrien. Alene med den motivation at børnene igen kunne komme i skole.
Tilbage i hjemlandet stod Mohammed og Hanin over for nye udfordringer på grund af deres lange fravær fra almindelig undervisning. De havde brug for at indhente en masse læring, før de overhovedet kunne følge med på niveauet for deres alderstrin.
Ved at tage del i et ADRA-projekt, finansieret af EU’ Humanitære Kontor (ECHO), gik det dog stærkt fremad for Mohammed og Hanin.
Søskendeparret blev budt velkommen på et skolekursus; et alternativt læringsprogram, der er designet til børn med afbrudt skolegang. Her bliver eleverne klædt på med den læring og de grundlæggende færdigheder, der er nødvendige for, at de kan blive tilmeldt det normale skolesystem.
Med voksenstøtte tilpassede Mohammed og Hanin sig ikke bare hurtigt, de udmærkede sig helt særligt. I en periode efter dette års skolestart, hjalp ADRA-teamet dem med yderligere faglig støtte efter skoletid for at sikre en glidende overgang.
Hanins ansigt lyser op, mens hun fortæller om sin oplevelse:
“Jeg er meget glad for at være tilbage i skolen. Jeg har fået nye venner, og jeg kan nu fokusere på at nå mit mål om at blive matematiklærer.”
Hendes bror, Mohammed, deler hendes entusiasme og forestiller sig nu en fremtid som elektronikingeniør.
“Alle har lige ret til at følge og udleve deres egne drømme og evner. Derfor kæmper vi side om side med vores medmennesker for at styrke deres stemme”
Din browser er forældet!
Du benytter en forældet browser og vil ikke få den optimale oplevelse på siden.
Overvej at hente en af følgende browsere: